wyraz – słowo
głoska - najmniejszy, niepodzielny
artykulacyjnie i słuchowo element mowy ludzkiej; dźwięk mowy
litera - znak graficzny głoski,
właściwy pismom alfabetycznym
sylaba - naturalna jednostka
artykulacji, której ośrodkiem jest samogłoska; zgłoska
zdanie - uporządkowana grupa wyrazów,
która zawiera zrozumiałą informację
1.z jakiej okazji?
2.komu? - adresat
3.co? - życzenia
4.kto? nadawca
zaproszenie -
1.kto? Nadawca
2.kogo? Odbiorca
3.cel
4.czas (dzien, miesiąc, rok, godzina)
5.miejsce (miejsce do którego
zapraszamy, ulica, numer)
list -
1.miejscowosc, data
2.zwrot do adresata
3.wstęp
4.treść listu
5.zakończenie
6.podpis
zawiadomienie -
1.Miejsce i czas
2.Informacja kogo dotyczy zawiadomienie
3.Co, kiedy i gdzie ma się wydarzyć
lub już się wydarzyło, słowo kluczowe: „zawiadamiam”
4.Kto zawiadamia
gratulacje -
1.komu?
2.z jakiej okazji? + można dołączyć
życzenia
3.kto?
ogłoszenie –
1.Data wydarzenia (zaginięcia) (kiedy?)2.Miejsce zdarzenia (gdzie?)
3.Informacja o tym co się stało lub o wydarzeniu
4.informacje dodatkowe np.cena,
5.Kontakt jeśli jest potzrbany
6..informacje o nagrodzie(jeśli zagineło coś)
instrukcja -
1.pisanie zwięźle i precyzyjnie
2.bezokoliczniki lub czasowniki w
trybie rozkazującym
3.punkty uporządkowane w logicznej
kolejności
porównanie – zestawienie elementów
pod pewnym względem podobnych do siebie, służące uwydatnieniu
cech (łaczniki: jak, jakby, niby, jako, niczym, podobnie jak, na
kształt)
przenośnia (metafora) – polega na
niecodziennym połączeniu słów, które – tworząc nową całość
– nabierają innego, często zaskakującego znaczenia
epitet – określenie rzeczownika,
najczęściej przymiotnik
wyraz dźwiękonaśladowczy
(onomatopeja) – naśladowanie rozmaitych odgłosów
animizacja (ożywienie) – nadawanie
przedmiotom i zjawiskom przyrody cech istot żywych
personifikacja (uosobienie) –
nadawanie zjawiskom przyrody, zwierzętom, rzeczom cech właściwych
wyłącznie ludziom
powieść – gatunek literatury, utwór
narracyjny, opisujący zwykle rozbudowany ciąg wydarzeń; utwór
wielowątkowy
legenda – opowieść związana z
jakimiś rzeczywistymi zdarzeniami, postaciami i miejscami, która
podobnie jak basń czy mit zawiera elementy fantastyczne i cudowne
baśń :
*motyw walki dobra ze złem
*motyw walki dobra ze złem
*morał
*elementy fantastyczne obok
rzeczywistych
*nieokreślony czas i miejsce
*nieokreślony czas i miejsce
*triumf dobra
fraszka – krótki utwór poetycki,
najczęściej o błahej i żartobliwej treści, posiada puentę
bajka – przynależy do epiki.
Wyróżniamy bajkę epigramatyczną i narracyjną
opowiadanie - krótki utwór literacki
pisany prozą, tematycznie ograniczony do jednego wątku fabularnego,
różniący się od noweli brakiem wyraźnej konstrukcji, luźnym
układem akcji, często wzbogaconej epizodami
komiks - historia wydawana jako osobna
broszura lub zamieszczana np. w czasopismach, przedstawiona za pomocą
obrazków, opatrzonych m.in. w dialogi postaci, narrację
mit - opowieść o powstaniu, życiu
bogów, demonów, ludzi, świata, której bohaterami były istoty
boskie lub wyposażone w ponadludzkie właściwości
wiersz - wypowiedź w której
powtarzają się charakterystyczne elementy takie jak : ilość
sylab, wersów, strof; występuje rytmika i rymy
przysłowie – związek frazeologiczny
Przymiotniki (jaki? Czyj? Który?)
Stopniowanie :
*proste → bystry – bystrzejszy –
najbystrzejszy
*opisowe → opalony - bardziej/mniej
opalony – najbardziej opalony
stosowane jest najcześciej w
przypadku :
• imiesłowów przymiotnikowych (interesujący, wykształcony, zakochany).
• przymiotników i przysłówków powstałych od rzeczowników (sentymentalny, sentymentalni).
• imiesłowów przymiotnikowych (interesujący, wykształcony, zakochany).
• przymiotników i przysłówków powstałych od rzeczowników (sentymentalny, sentymentalni).
*nieregularne → zły – gorszy –
najgorszy
dobry – lepszy – najlepszy
duży – większy – największy
mały – mniejszy –
najmniejszy
Nie stopniujemy przymiotników
wskazujących na:
- przynależność
- materiał
- pochodzenie
Przysłowek (jak? Gdzie? Kiedy?)
stopniowanie :
wers - linijka wiersza lub innego
tekstu
zwrotka - powtarzający się
kilkuwersowy układ rytmiczny o określonym rozkładzie rymów
rym - zgodność brzmienia końcówek
wyrazów, znajdujących się przeważnie na końcu wersów
rytm - zauważalna powtarzalność
elementów składniowych
refren - powtorzenie strofy wersu lub
jego czesci w okreslonym miejscu. wystepuje w utworach o wyraznym
rytmie
wiersz rymowany – występują w nim
rymy
wiersz nierymowany (biały) – brak
rymów
fikcja artystyczna - sposób
przedstawienia świata, niezależnego od rzeczywistości
rzeczywistość - to, co rzeczywiście,
obiektywnie istnieje, co jest prawdziwe; realność
realizm - tendencję, charakteryzującą
się dążeniem do maksymalnego zbliżenia dzieła literackiego do
rzeczywistości i jej jak najlepszego, zgodnego z prawdą
odwzorowania oraz obiektywnego przedstawienia świata rzeczywistego w
utworze literackim
fantastyka - gatunek, w którym
przedstawia się świat baśniowy, mityczny wypełniony zdarzeniami
zaczerpniętymi ze świata snów, magii
Czasownik – co robi? Co się z nim
dzieje?
Rzeczownik – kto? Co?
Przymiotnik – jaki? Czyj? Który?
Liczebnik- ile? który z kolei?
Przysłówek – jak? Gdzie? Kiedy?
Zaimek – zastępuje części mowy →
rzeczowne, przymiotne, liczebne, przysłowne
Przyimek – nieodmienne i
niesamodzielne części mowy, które łącza ze soba różne części
mowy (z, po, na, spoza, pośród, podczas)
Spójnik – łączą ze soba elementy
wypowiedzenia pojedynczego lub części składowe zdań złożonych
(lub, i, żeby, dlatego, aby, ale, gdyż, ponieważ)
*KROPKA
Kropkę stawiamy:
a) na końcu wypowiedzenia
oznajmującego (zdania lub równoważnika zdania);
b) po liczebnikach porządkowych
pisanych cyfrą arabską, np. 5. (piąty)
c) po skrócie, którego ostatnia
litera nie jest jednocześnie ostatnią literą skracanego wyrazu,
np. inż. (inżynier)
(ważne: gdy ostatnia litera skrótu
jest jednocześnie ostatnią literą wyrazu, po skrócie nie stawiamy
kropki,
np. mgr – magister, nr – numer)
Kropki nie stawiamy:
a) na kartach tytułowych książek;
b) po tytułach rozdziałów i
podrozdziałów;
c) po nagłówkach;
d) po liczebnikach głównych;
e) po liczebnikach porządkowych
pisanych cyframi rzymskimi;
f) po liczebnikach oznaczających
godzinę;
g) między składnikami daty, gdy
miesiąc pisany jest cyfrą rzymską lub słownie;
h) po tekstach umieszczonych na
plakatach, afiszach, wizytówkach;
i) po skrótowcach (np. PKP)
j) po skrótach jednostek miar i wag,
rodzimych jednostek monetarnych;
k) po skrótach, których ostatnia
litera jest jednocześnie ostatnią literą skracanego wyrazu, np. dr
(doktor).
*PRZECINEK
Przecinek stawiamy:
a) między zdaniami składowymi zdania
złożonego w celu:
- oddzielenia zdania nadrzędnego od
podrzędnego,
b) przed członami dopowiedzianymi,
wtrąconymi,
c) przed powtórzonym spójnikiem, np.
Ani nie pojadę w góry, ani nad morze;
d) gdy wymieniamy – między
jednorodnymi i równorzędnymi częściami zdania, pomiędzy którymi
nie ma
spójnika, np. szczupła, ładna
kobieta;
*ZNAK ZAPYTANIA
służy do wskazywania na intencję
osoby mówiącej, która oczekuje odpowiedniej informacji od osoby,
do której kieruje pytanie
*NAWIAS
Nawias stawiamy w celu wydzielenia
tekstu o charakterze uzupełniającym, wyjaśniającym, np. W pokoju
było dziesięć osób (w tym dwoje
dzieci)
*CUDZYSŁÓW
Cudzysłów stawiamy:
a) przed przytoczonymi fragmentami
tekstu, wypowiedzeniami, wyrażeniami, pojedynczymi wyrazami;
b) przed wyrazami użytymi ironicznie,
np. Jacek „wsławił się” w szkole pięcioma jedynkami na koniec
roku.
*DWUKROPEK
Dwukropek stawiamy:
a) przed szczegółowym wyliczeniem,
poprzedzonym ogólnym ujęciem tego, co ma być następnie
wyszczególnione, np. W klasie mamy
następujące kwiaty: paproć, pelargonię, bluszcz;
b) przed przytoczonymi słowami, np.
Powiedziała: „Nie chcę!”.
*ZNAK WYKRZYKNIKA
służy do oznaczania emocjonalnego
zabarwienia wypowiedzi, uwydatniania jej charakteru żądającego lub
rozkazującego
a)Temat fleksyjny– część wyrazu,
która zasadniczo nie uczestniczy w jego odmianie. Rozróżnia się
np.domow- w wyrazach: domowy, domowego
b) głoski dzielimy na
* ze względu na zachowanie się
więzadeł głosowych:
-dźwięczne →
b,d,dz,dź,dż,g,w,z,ź,ż,ch,h,j,l,ł,m,n,r
-bezdźwięczne →
p,t,c,ć,cz,k,f,s,ś,sz
wszystkie samogłoski są dźwięczne
*ze względu na zachowanie się
języczka wraz z podniebieniem miękkim:
-nosowe : ą,ę,m,n,ń
-ustne: pozostałe
*ze względu na ruch środkowej części
języka do podniebienia twardego:
-twarde
-miękkie: ś,ź,dź,ć,ń
c)
„nie” z rzeczownikami piszemy
łącznie.
„nie” z przymiotnikami
*W stopniu wyższym i najwyższym piszemy osobno. (np. nie najlepszy)
„nie” z czasownikami piszemy
oddzielnie
d)
*nazwy własne zapisujemy zawsze wielką
literą
*nazwy pospolite zapisujemy małą
literą
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz